zaterdag 20 juli 2013

#35dagen dag 5

Een aantal jaren geleden zakte totaal onverwacht de grond onder mijn voeten weg. Letterlijk. En even later ook figuurlijk. De fundering van mijn kabouterhuis bleek verdwenen....
We ontdekten het toevallig. Ik had een houtkachel gekocht en mijn onvolprezen timmerman zou die installeren en dat aangrijpen om ook een aantal andere zaken te veranderen. Het kacheltje stond er al een tijdje toen Jan kwam kijken. We keken samen naar de plek waar het kacheltje stond en hij sprak de inmiddels gevleugelde woorden "zat die kier bij die plint er altijd al?" Op  dat moment had ik nog geen idee wat me te wachten stond.

De dag dat Jan zou beginnen kwam ik tegen de middag thuis. Ik was nog niet binnen of hij zei "ik heb de koffie klaar, ga maar even zitten." En daar kwam de boodschap dat mijn huis op instorten stond.
Drie maanden later was ik een nieuwe betonnen fundering, vloerisolatie, nieuwe water- en gasleidingen, een prachtige hardhouten vloer, fris geschilderde Lundia kasten omdat ze er niet meer uitzagen toen ze weer in elkaar gezet moesten, een heerlijk houtkacheltje inclusief schoorsteen en een tweede hypotheek rijker.
En omdat het meeste geld voornamelijk onder de vloer was verdwenen vond ik dat ik ook iets extra's had verdiend: de Peel van Stokke. Een stoel die eruit ziet als de schil van een sinaasappel, waarin je kunt zitten zoals je wilt en waarin je bovendien heerlijk kunt liggen. Een stoel die ik al heel lang wilde maar die ik altijd veel te duur vond. Dat bedrag viel nu in het niet bij de kosten van de verbouwing dus dat kon er nog wel bij.

Nooit is uitdrukking 'ieder nadeel heb z'n voordeel' meer op zijn plaats geweest want wat ben ik blij met die Stokke stoel en dat houtkacheltje! De heerlijke warmte van de houtkachel in combinatie met die stoel verwelkomen me iedere dag weer. Zelfs in de zomer, want met twee blokjes hout in het kacheltje verdwijnt iedere kille avond.
Kortom, geen betere thuiskomst na een zware dag als met een kopje koffie naast mijn kacheltje in mijn stoel. En dat allemaal in een huis met een fundering!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten