donderdag 12 september 2013

Ook een tuin moet worden opgeruimd!

Gisteren was het zo ver, grote tuinopruiming. De border aan de zijkant van mijn tuin was als eerste aan de beurt. Er staan prachtige vaste planten waaronder een grote groep acanthussen, verschillende ooievaarsbekken, een hele grote plant met mooie rode bloemaartjes en de donkerbladige wederik meteen enorme expansiedrang.
En daar tussen staan hortensia's.
Hortensia's vormen een steeds groter deel van mijn tuin. Ik vind ze in alle seizoenen prachtig, ze vragen weinig onderhoud en het allerbelangrijkste, er groeit nauwelijks iets onder. En aangezien langdurig wieden steeds moeilijker wordt en de buurtuin vol staat met zevenblad wat zich niet bezig houdt met een erfscheiding is dat een zwaarwegend belang. Er sluipen dan ook langzaam maar zeker steeds meer hortensia's mijn tuin binnen. Maar dat gaat niet zo maar, daarvoor moet werk verzet worden.

Mijn tuinkabouter was het helemaal met me eens en had gisteren de hele dag voor me vrij gepland. Weer of geen weer! Gelukkig viel dat mee, we konden buiten lunchen en koffiedrinken en moesten soms even heel snel naar binnen voor een hoosbui.Het was een hele klus, al die planten er uit én al dat zevenblad zo goed mogelijk zien weg te krijgen. Klonten witte wortels heeft hij eruit gehaald! Drie mooie planten zijn even ingekuild, die mogen naar een andere border. Die dan ook eerst weer leeg moet en zo zijn er nog twee borders die om herziening vragen. En opeens heb ik een border met zwarte grond en hier en daar een hortensia.

Moeilijk vind ik dat, weggooien van planten die ik zo lang gekoesterd heb. Bijna net zo erg als boeken. Maar wat ben ik blij met mijn bevlogen tuinkabouter die gewoon zegt "ga jij maar even naar binnen". Hij heeft gelijk! Vroeger zette ik soms achter zijn rug de planten weer terug die hij er net had uitgehaald dus die strategie is in ons beider belang.

Over anderhalve week komt hij weer. Dat wordt de midden border aangepakt, ik vrees dat dat nog moeilijker gaat worden. Maar er zijn ook nieuwe kansen. Nu heb ik eindelijk weer plek voor bloembollen! Dus dit weekend mag ik naar het tuincentrum om bollen te kopen en volgende week naar de kwekerij om hele mooie bijzondere hortensia's uit te zoeken. Echt weer zo'n geval van ieder nadeel heeft....



5 opmerkingen:

  1. Wat betreft tuin lijk je wel op een landgoed te wonen.
    Wat een zegen zo'n tuinkabouter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, het lijkt erger dan het is maar het is inderdaad wel een grote tuin. En ik ben heel erg blij met mijn tuinkaboutera!

      Verwijderen
  2. Voordeel van de buien is dat de planeten en onkruid makkelijker te verwijderen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt helemaal. Maar de zon van vandaag vond ik toch lekkerder!

      Verwijderen