maandag 4 maart 2013

Ritueel verbranden

Wat een prachtige dag!
In mijn tuin die beschut en op het zuiden ligt is het ruim 16 graden.
Het grote genieten kan beginnen.

Maar eerst moet de dooie troep eruit.
Al die hoge dode stengels waar ik in de herfst geen tijd voor en geen zin in heb moeten weg. En alle dooie bladeren die overal in de borders liggen. De krokusjes piepen er moedig doorheen.
Voor mij is dit ieder jaar weer het begin van een nieuw tuinjaar, een jaar vol zon en bloemen, een jaar waarin ik zoveel mogelijk buiten ben, buiten lees, buiten eet, buiten vier.

Dus de oude metalen kruiwagen opgezocht en aan de gang.
Zodra er genoeg in ligt gaat de fik er in: de rituele verbranding is begonnen!
Alles wat dood is stijgt omhoog naar de blauwe lucht en de zon.
En wat is het heerlijk om bij het weghalen van de oude stengels al die nieuwe scheuten en scheutjes te zien: floxen, acanthussen, papavers, hemelsleutels, te veel om op te noemen.

Er gaat niets boven het verbranden van alles wat voorbij is, het begin is er.


2 opmerkingen:

  1. paasvuren vin ik mooi.
    jammer dat ze dat hier niet doen.

    En dezen moet je even horen (ook mooie tekst)
    http://www.youtube.com/watch?v=hjaV60FHudo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtig! Heb hem direct opgeslagen, komt op de nieuwe cd voor onderweg naar Zweden. Daar vieren ze op 30 april Walpurgisnacht met langs de hele kust grote vuren. Afscheid van de winter.

      Verwijderen